Sommartips i Vattenriket

Starta din vattenrika sommar med ett besök på naturum. Härifrån leder Linnérundan ut på strandängarna och till den medeltida borgruinen Lillö. Går du söderut kommer du till Ekenabbens frodiga sumpskog. Ett utflyktsmål som har det mesta är naturreservatet Hercules. Följ stigen och få en varierad promenad över blomrika ängar till det nyrenoverade utemuseet. Sol och bad hör sommaren till. I Åhus kan du kombinera det med fågelskådning i Äspets fågeltorn. Gör sen en utflykt till vackra Forsakar. Här finns ett av Skånes högsta vattenfall. Välkommen ut i Vattenriket!

Lillö. Foto Sven-Erik MagnussonLinnérundan och Lillö

Starta i Kristianstad och promenera den 6 km långa rundan bland vass, videsnår och strandängar. Längs stigen finns flera fågeltorn och information i Utemuseum Kanalhuset och på segelskärmar vid Lillö och Härlövsborg. På turen passerar du Lillö borgruin - ett härligt ställe att äta sin matsäcks på. Lyssna på ljudfiler med din smartphone om platser du passerar.
länk Mer om Linnérundan; karta och ljudfiler
länk Lillö länk Kanalhuset

Öppen borg
Varje söndag till och med 28 augusti håller Vattenrikets Vänner borgen öppen kl 11.30-15. Välkomna in!

Vägbeskrivning: Utgå från naturum Vattenriket, ett stenkast från järnvägsstationen i Kristianstad. Vid naturum finns bilparkering.

Ekenabben. Foto Karin MagntornEkenabben

Strax sydost om Kristianstad ligger denna pärla med alsumpskog, stora ekar och en liten strand. Genom skogen tar du dig lätt fram även med rullstol eller barnvagn på en gedigen spång. Här kan du uppleva fågelliv, blomprakt, märkliga svampar och insektsmyller. Läs mer om länk Ekenabben

Vägbeskrivning: Promenera eller cykla från stan på den härliga cykelbanan längs Hammarsjöns, se karta (pdf). För att komma till Ekenabben med bil, kör från Kristianstad ett par kilometer österut på Blekingevägen och vid Hammar ta av söderut på Otto Lindenows väg. Där Otto Lindenows väg svänger kraftigt till vänster, tar man i stället till höger och kort därefter till vänster över järnvägen vid skylt ”Ekenabben”. Med buss: Linje 1 från Kristianstad Resecentrum till hållplats Hammarslund, Hammarspyntsvägen. Därifrån är det ca 1 km till Ekenabben.

HerculesHercules

Hercules är en rik mosaik av ängar, betesmarker, videsnår, vasshav och dammar. Den 3 km långa stigen passerar utemuseet där utställningen berättar om Hercules natur och kulturhistoria. Från fågeltornet har man fin utsikt över Hervulesvikens vasshav. Stigen fortsätter vidare förbi dammar där trollsländor och svarttärnor trivs. Hercules ligger söder om Viby vid Hammarsjöns strand. Läs mer om länk Hercules

Vägbeskrivning: Utgå från väg 118 mellan Kristianstad och Åhus. Strax norr om järnvägsviadukten i Rinkaby, sväng väster ut och följ den brunvita skyltningen ”Hercules” längs Byholmsvägen mot Viby. Inne i Viby, där vägen svänger kraftigt till höger, följ skyltningen åt vänster till Hercules och Håslövs ängar. I T-korset efter järnvägsövergången, tag vänster mot Hercules. Med buss: Linje 1 till Viby.

Stran och fågeltorn i ett. Foto Sven-Erik MagnussonÄspet

Fågelskådning passar bra att kombinera med sol och bad i Åhus. Äspet är ett naturreservat som ligger vid stranden, strax söder om Åhus hamn. Det är ett omväxlande område med en grund lagun som lockar många häckande och rastande fåglar. I anslutning till lagunen finns två fågeltorn. Lagunområdet gränsar till Kronoskogen, en blandskog som är ett populärt rekreationsområde.
Läs mer om länk Äspet

Vägbeskrivning: Utgå från väg 118 som går genom Åhus. Kör söderut och ta av mot Äspet och passera Helge å över bron. Tag därefter vänster in på Åvägen. Efter 2,6 km nås en P-plats på vänster sida. På avstånd syns det höga fågeltornet som nås via en markerad cirka 300 meter lång stig genom vassområdet. Längst in i lagunen, nära skogskanten, finns ytterligare ett fågeltorn. En annan bra utsiktsplats är hamnpiren i den norra delen av området.

Med buss: Med linje 551 Kristianstad Resecentrum eller Kristianstad C till hållplats Åhus Äspetvägen. Därifrån är det ca 1 km till naturreservat Äspet.

Forsakar

Degeberga backar

Forsakar och Degeberga backar

Sök skugga i den vackra ravinen som sägs vara verk av jättar och hem åt pysslingar, näcken och skogsrået. Forsakarsbäcken kastar sig ner i flera vattenfall. Sluttningarna kläs av bokskog och längre ner ger ormbunkar och mossor en frodig grönska. Promenera längs ravinkanten och se det största vattenfallet på nära håll från den nya utsiksplattformen. Läs mer om länk Forsakar

Från Forsakar finns en ny stig som gör det möjligt att vandra vidare till Degeberga backar. Njut av utsikten från de böljande kullarna och följ den slingrande bäcken i sagolandskap som för tankarna till Bröderna Lejonhjärta. Läs mer om länk Degeberga backar. länk Karta (pdf 1,2 MB)

Vägbeskrivning Forsakar: Forsakar ligger nära Degeberga by och är skyltat från väg 19 genom Degeberga. Vid Forsakarsgården finns parkering till utomhusbad och naturreservatet. Med buss: Skåneexpressen 3 och 4.

Vägbeskrivning Degeberga: Från Kristianstad kör söderut mot Simrishamn via E22 och väg 19. Framme i Degeberga by, i nedförsbacken, sväng höger in på Stenhällevägen. Här finns parkeringen direkt på vänster sida. För att parkera söder om backarna, sväng höger från väg 19 in på Söndreklacksvägen. Med buss: SkåneExpressen 3 och 4.

Sånnastigen visar vägen från Åhus, via golfbanan till Sånnarna. Foto Carina Wettemark.Sånnarna och golf

Granne med golfbanorna i Åhus breder Sånnarna ut sig. På de vidsträckta sandmarkerna som för tankarna till Pampas, ger timjan, sandnejlika och gulmåra ifrån sig ljuvliga dofter under sommaren. Vid Utemuseum Sånnarna finns information om markernas kultur, växter och djur. Läs mer om länk Sånnarna

Utemuseum Sånnarna. Foto Carina Wettemark.Vägbeskrivning: Området ligger strax väster om Åhus. Det går utmärkt att promenera från Åhus till utemuseeum Sånnarna via golfbanan, se karta (pdf). Med bil - följ Flötövägen mot Kristianstad och tag av vid skylt ”Utemuseum”. I skogskanten finns en parkering och det tar cirka 10 minuter att gå längs stigen till utemuseet.
Med buss: Med linje 551 Kristianstad Resecentrum eller Kristianstad C till hållplats Åhus glashyttan. Därifrån är det ca 3 km att gå till Utemuseum Sånnarna.

Åvy. Sven-Erik MagnussonFärdas på vattnet

Sommartid är det härligt att färdas på vattnet i Vattenriket. På länk Kristianstad och Åhus Tourist Centers hemsida hittar du båtturer, kajak- och kanotuthyrning.